Adres: De Corantijn 31-J 1689 AN Zwaag | Telefoon: 0229 - 298313 | E-mail: info@deboerenzwarts.nl
Nieuws 2025 voor ondernemers
Handhaving op schijnzelfstandigheid zzp'ers
De Belastingdienst gaat na jaren discussie en onduidelijkheid de wet tegen schijnzelfstandigheid handhaven. Dat betekent dat bedrijven en organisaties geen zzp'ers en freelancers meer mogen inhuren voor werk dat ze niet zelfstandig uitvoeren. Zzp'ers mogen namelijk niet werken als schijnzelfstandige: iemand die in de praktijk hetzelfde doet als een werknemer.
De wet hiervoor is al in 2016 ingegaan. De handhaving volgt dus nu pas, maar die is in 2025 nog wel halfslachtig. De Belastingdienst gaat nog geen boetes geven.
Wel kunnen werkgevers naheffingen krijgen. Dan moeten bedrijven dus alsnog loonbelasting en sociale premies betalen omdat iemand als zzp'er was ingehuurd, terwijl dat als werknemer had moeten zijn. Maar voor zo'n naheffing kan de Belastingdienst ook eerst nog een waarschuwing geven.
Zelfstandigenaftrek weer stap omlaag
Al jarenlang gaat ieder jaar de zelfstandigenaftrek een stuk omlaag. Dat is om de belastingverschillen tussen zzp'ers en werknemers kleiner te maken. De aftrek daalt met 1280 euro van 3750 euro naar 2470 euro. Daardoor krijgen zzp'ers dus minder korting op hun inkomstenbelasting.
Waarom pensioen opbouwen als ondernemer aantrekkelijker is
Je mag je tegenwoordig tot 30 procent aftrekken van je inkomen dat je opzijzet voor later. Gebruikte u uw jaarruimte de afgelopen jaren niet? U mag tot 10 jaren terug uw jaarruimte gebruiken. Die noemen we reserveringsruimte. Het maximale bedrag dat u mag gebruiken is voor iedereen anders. Wij kunnen u helpen om uw reserveringsruimte te berekenen. Dit is extra interessant voor ondernemers, aangezien zij zelf voor hun financiële oude dag moeten zorgen.
Europese kleineondernemersregeling
Kleine ondernemers die in verschillende EU-landen actief zijn kunnen voortaan meedoen aan de Europese kleineondernemersregeling. Ze hoeven dan geen btw te berekenen aan klanten in andere EU-landen. En dan hoeven ze dus ook geen btw-aangifte te doen. Je mag eraan meedoen met een jaaromzet in andere landen tot maximaal 100.000 euro.
De Nederlandse kleineondernemersregeling verandert ook. Tot nu toe moest je minstens drie jaar aan die regeling deelnemen, zolang je omzet onder de 20.000 euro bleef. Maar vanaf nu mag je wanneer je maar wil ermee stoppen. En voorheen moest je drie jaar wachten tot je er opnieuw aan mee kon doen. Voortaan kan dat sneller, in het jaar nadat je bent gestopt.
Wel wegenbelasting, geen subsidie meer voor elektrische auto
Voor auto's die geen CO2 uitstoten hoefde je tot nu toe geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Maar dat wordt afgebouwd. In 2025 ga je wel wegenbelasting betalen. Die is nog wel lager dan voor auto's op brandstof, je krijgt 75 procent korting op het normale tarief.
En er verandert meer voor elektrische auto's: de koopsubsidie stopt. In 2024 kreeg je nog 2950 euro subsidie als je een nieuwe elektrische auto kocht en 2000 voor een tweedehands elektrische. Maar het nieuwe kabinet schrapt deze bijdrage vanaf 2025.
Tegelijk gaat de bijtelling voor een elektrische auto van de zaak ietsje omhoog, van 16 naar 17 procent. Hierdoor betaal je iets meer inkomstenbelasting. Het plan is dat de bijtelling in 2026 stijgt naar 22 procent, hetzelfde tarief als voor benzine- en dieselauto's.
Laadpaalstroom duurder
Als je je elektrische auto oplaadt bij een publieke laadpaal op straat, ga je meer energiebelasting betalen.
Bpm omhoog, voor plug-inhybride anders
De speciale belasting die je betaalt als je een auto koopt, de zogeheten bpm, gaat met zo'n 200 euro omhoog. Dat is het vaste deel van de bpm. Het deel van de bpm dat afhankelijk is van de CO2-uitstoot van een auto verandert niet.
Bpm voor bestelauto
Ondernemers die een bestelbusje kopen, moeten voortaan ook aanschafbelasting gaan betalen. De vrijstelling voor ondernemers verdwijnt. Tenminste, voor bedrijfswagens die op benzine, diesel of gas rijden. Voor volledig elektrische bestelbusjes blijft de vrijstelling wel bestaan. Dat moet de overstap naar elektrisch stimuleren.
Zero-emissiezones gemeenten
Veertien gemeenten voeren een zero-emissiezone in voor bedrijfsauto's in hun binnenstad. Dat betekent dat nieuwe bestelbusjes en vrachtauto's die niet elektrisch zijn of op waterstof rijden, daar niet meer mogen komen. Het gaat dus om bedrijfswagens die op 1 januari 2025 of later op kenteken zijn gezet.
Wat oudere bestelbusjes en vrachtwagens mogen nog een paar jaar de zones in. Hoeveel jaar is afhankelijk van de uitstootklasse van de wagen. En ondernemers kunnen ook nog eens ontheffingen aanvragen, bijvoorbeeld als ze maximaal 12 dagen in een jaar in zo'n zone moeten zijn.